Măști rituale (2) – Continentul American

AMERICA DE NORD

Scopul măștilor, ca de altfel și al altor lucruri asociate cu tot ceea ce ține de cultura băștinașilor, variază de la trib la trib. Unele țineau de activitățile spirituale, altele de vindecare, altele erau pur și simplu pentru entertaining. Nativii americani au avut o puternică legătură cu animalele adoptând ”spiritul”  acestora pentru a fi ajutați la întrebările pe care și le puneau despre viață. Când o persoană își punea masca la ceremonii, se credea că spiritul animalului care întruchipa masca împărțea puterea cu cel care efectua ritualul. Unele măști erau portrete, de obicei ale figurilor importante din viața comunității. Unele erau folosite de cultura societăților secrete, adică cele de război, de vindecare etc. Grupurile de pe Coasta Arcticii au tins spre practici religioase rudimentare, însă mitologia este extrem de bogată, în special cea care ține de vânătoare. În unele zone, ceremoniile anuale șamanice implicau dansuri cu măști. Măștile erau pe cât de abstracte, pe atât de izbitoare ca artefacte.

Indigenii de pe Coasta de Nord-Vest a Pacificului erau foarte talentați în ceea ce privește sculptatul în lemn. Măștile acestora erau adesea opere de artă, câteodată conțineau fălci care se puteau mișca sau erau mască în mască cu piese care puteau fi trase cu ajutorul unor corzi. Sculptatul măștilor a avut un rol important și în alte lucrări realizate din lemn. Băștinașii realizau obiecte care, pe lângă rolul simbolic pe care îl aveau, erau și practice: scuturi, bărci canoe, stâlpi, case.

Astăzi măștile sunt încă folosite de indienii din nord-vestul Pacificului în ceremonii care sunt performate pentru non-nativi și turiști. Aceste măști sunt unele dintre cele mai căutate de către colecționari.

 

 

Triburile din nord-est și cele din jurul Marilor Lacuri s-au influențat reciproc, interferențele culturale observându-se în lucrările lor. Pentru ceremoniile de vindecare, în Iroquois, indienii făceau măști spectaculoase din lemn, așa zisele ”fețe false”. Aceste măști aveau o mare varietate de forme și fiecare avea câte o funcție precisă. Societatea Fețelor False a fost una dintre cele mai ilustre din societățile secrete ale băștinașilor, ei tratând bolile prin activitățile spirituale.

 

 

Meșteșugarii Pueblo au produs lucrări impresionante în ceea ce privește ritualurile religioase mascate, mai ales indienii Hopi și Zuni. ”Kachinas”, spiritele zeilor, reprezentate de măști foarte elaborate, folosite în dansurile ritualice, erau considerate sacre și având puteri. Se confecționau din piele, la care se adăugau bucăți de blană, pene sau frunze.   Măștile acopereau uneori doar fața, alteori tot capul. Formele acestora erau abstracte.

În zilele noastre măștile sunt considerate în continuare de către nativi, spirite vii. Tribul Hopi permit ca dansurile lor ritualice să fie atracții turistice și vând păpuși Kachina și măști.  Indienii Zuni sunt mai conservatori și își păstrează în continuare secretele în ceea ce privește practicile lor religioase.

 

 

 

 

AMERICA DE SUD

Diferite stiluri de măști au început să apară în America pre-hispanică în jurul anului 1200 î.Ch., deși există dovezi ca sunt și mai vechi de atât. În Anzi, măștile erau folosite pentru a îmbrăca fața celor morți. Acestea au fost inițial confecționate din țesături, dar mai târziu s-a folosit cupru, aur și ocazional, lut.

La azteci, craniile umane erau trofee de război iar măștile făcute din cranii erau un lucru obișnuit pentru ei. Măștile, de asemenea, se foloseau pentru amuzament, combinând semnificațiile politice cu cele religioase.

În America Latină post-colonială, tradițiile pre-columbine au fuzionat cu ritualurile creștine, balurile și ceremoniile ca Ziua Tuturor Sufletelor/Ziua Morților dezvoltându-se ca evenimente în ciuda opoziției bisericii care dorea să elimine tradițiile indigene. Măștile rămân o caracteristică importantă a carnavalurilor populare și a dansurilor religioase cum ar fi Dansul Maurilor și al Creștinilor.

În mod particular, Mexicul păstrează producția de măști care este încurajată de cererea colecționarilor.

Meciurile de wrestling, la care se poartă măști, sunt foarte apreciate în Mexic, iar luptătorii sunt considerați a fi eroi populari. Unul dintre aceștia, El Santo, a continuat să poarte faimoasa mască argintie chiar și după ce s-a retras iar apoi, când a murit, a fost îngropat cu ea.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

  • Psiholog Gabriela Romaneţ

  • Micleusanu Foto

  • RomanTolici.ro

  • Trailero

%d blogeri au apreciat asta: