Drepturile copilului la libertate de conștiință și de gândire

Pentru părinții care întâmpină probleme când hotărăsc să retragă copiii de la frecventarea orelor de religie, pentru părinții care sunt obligați să adopte la cursuri altă religie decât confesiunea religioasă pe care o au, pentru părinții care nu doresc să-și educe habotnic copilul, iată legislația care vă obligă să apărați drepturile copilului la libertate de conștiință și de gândire și vă conservă valorile etice ale familiei dumneavoastră:

CONSTITUŢIA ROMÂNIEI
Art. 29 alin(1) Libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale.

alin(2) Libertatea conştiinţei este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit de toleranţă şi de respect reciproc.

alin (6) Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine.

LEGEA NR. 489/2006 PRIVIND LIBERTATEA RELIGIOASĂ

Art. 1 alin (2) Nimeni nu poate fi împiedicat sau constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrară convingerilor sale, şi nici nu poate fi supus vreunei discriminări, urmărit sau pus într-o situaţie de inferioritate pentru credinţa, apartenenţa sau neapartenenţa sa la o grupare, asociaţie religioasă sau un cult.

Art. 3 alin. (1) Părinţii sau tutorii au dreptul exclusiv de a opta pentru educaţia religioasă a copiilor minori, conform propriilor convingeri.

LEGEA  ÎNVĂŢĂMÂNTULUI NR 84/1995

ART. 9 (1) Planurile-cadru ale învăţământului primar, gimnazial, liceal si profesional includ Religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun. Elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia și confesiunea.

(2) La solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorelui legal instituit, elevul poate să nu frecventeze orele de religie. În acest caz situaţia şcolară se încheie fără această  disciplină. La fel se procedează şi pentru elevul căruia nu i s-au asigurat condiţii pentru frecventarea acestei discipline.

DECIZIA 72/1995 A CURŢII CONSTITUŢIONALE PRIVIND CONSTITUŢIONALITATEA UNOR PREVEDERI ALE LEGII NR 84/1995

Religia nu trebuie înţeleasă ca disciplină obligatorie, obligativitatea constând numai în introducerea acestei discipline în planurile de învăţământ (trunchiul comun de materii), religia şi confesiunea rămânând să fie alese sau nu.

LEGEA NR. 272/2004 PRIVIND PROTECŢIA SI PROMOVAREA DREPTURILOR COPILULUI

Art. 47 alin (1) Copilul are dreptul de a primi o educaţie care sa ii permită dezvoltarea, iî condiţii nediscriminatorii, a aptitudinilor și personalităţii sale.

Art. 25 alin (1) Copilul are dreptul la libertate de gândire, de conştiinţă si de religie.

alin (2) Părinţii îndrumă copilul, potrivit propriilor convingeri, in alegerea unei religii, in condiţiile legii, ţinând seama de opinia, vârsta și de gradul de maturitate a acestuia, fără a-l putea obliga să adere la o anumită religie sau la un anumit cult religios.
alin (3) Religia copilului care a împlinit 14 ani nu poate fi schimbată fără consimţământul acestuia; copilul care a împlinit vârsta de 16 ani are dreptul să-și aleagă singur religia.

Anunțuri
Comments
24 Responses to “Drepturile copilului la libertate de conștiință și de gândire”
  1. Cristina spune:

    Ce fac daca nu sint de acord ca copilul meu sa invete materii din perspectiva ateista? Unde este libertatea de constiinta si de gindire a copilului meu?

    • Dacă nu sunteți de acord cu știința și principiile ei, cu valorile pe care le promovează concepția științifică asupra dezvoltării vieții și materiei, atunci alegerea școlii teoretice sau a unui liceu teoretic vă va pune constant în situație de conflict. Pentru a elimina orice conflict cu instituțiile școalare teoretice, bazate pe principiile organizării statului laic, atunci optați pentru o școală confesională. Acolo veți găsi mulți părinți cu aceași concepție despre lume și viață ca a dumneavoastră. Nimeni nu vă neagă dreptul să credeți în orice divinitate vreți, dar exprimarea convingerilor intime are nevoie de cadru specific.

      • Cristina spune:

        Ah, sint foarte de acord cu stiinta. Nimeni nu stie 100% cum a aparut viata pe pamint, insa sint mai multe dovezi ca a fost creata decit ca a evoluat.

        Deci e ok ca convingerile ateistilor sa fie propagate in scoli, dar nu e ok ca cele crestine sa fie? Oare de ce? De ce o religie e ok sa fie promovata, dar alta nu? Aceasta este dovada ca scolile nu pot fi neutre. Toata educatia are o credinta/religie atasata invataturilor predate. Cumva, ateismul si umanismul da aparenta ca sint neutre, ceea ce cu siguranta nu sint.

      • Câte capete, atâtea prâreri. Motiv pentru care statul laic pune la dispoziția maselor două tipuri de școli: una teoretică și alta confesională. Fiecare este liber să aleagă între cele două opțiuni. Dacă mă duc la școlile confesionale, religioase, și pretind să-mi facă mie, liber cugetător, programa în funcție de convingerile MELE intime, atunci aș fi cam confuz și nevrotic. Și invers dacă aș face, să mă duc în școlile teoretice și să le impun programa și convingerile intime ale părinților MEI, ale rudelor, prietenilor MEI, aș fi tot la fel de confuz și nevrotic.
        Așa încât, soluția cea mai bună este să separi și să optezi în funcție de propria concepție despre lume și viață. Restul este doar o discuție despre încălcarea drepturilor unuia sau altuia.

      • Cristina spune:

        Problema este ca statul nu da voie parintilor sa opteze pentru felul de educatie pe care vor sa-l dea unii parinti. Statul vrea control total, de aceea sa nu se mai spuna ca statul este interesat de educatia copiilor nostri.

    • laura spune:

      Draga mea, verifică și tu lista cu școli în care religia este la mare căutare și poți fi liberă să faci ce vrei. Nimeni nu ți-a îngrădit libertatea. Nu te speria, ai soluții, stai liniștită! Nu vrei ateism, du-te la o școala religioasă.

      • Opțiunea este garantată. Există multe școli confesionale de stat. Dacă vrei educație focusată pe un tip de religie, verifică pe site-ul Ministerului Educației ce școli confesionale sunt.

      • Cristina spune:

        Draga mea, nu toata lumea are bani pentru o scoala privata. Si, daca vrei sa sti, draga, mi s-a ingradit libertatea cind vreau sa-mi educ singura copiii si statul nu ma lasa. Asa ca solutia pe care o vreau, nu o am. Mi s-a ingradit aceasta libertate. Numai nu lasa dovezile sa-ti intunece prejudecatile.

      • Cristina spune:

        Foarte interesant….cum sa fie garantata cind nu mi se permite sa fac scoala la domiciliu??

        Apoi, macar spune-ti ca scoala publica este indoctrinare ateista si umanista. Nu mai spuneti ca scoala publica este neutra!

    • Am înțeles! Dumneavoastră solicitați dreptul de a vă școlariza acasă copiii pentru că la școală nu puteți opta pentru materiile pe care le vreți dumneavoastră. Învățământul este același pentru toți. Nu vorbim desprei libertatea părinților, ci despre drepturile copiilor. Părinții au obligația de a le oferi copiilor lor valorile morale și etice, dar libertatea de a alege ce tip de valoare morală în așa fel încât să nu contravină dezvoltării armonioase fizice și pihice a copilului. E vorba despre drepturi și libertăți.

      • Cristina spune:

        Nu, invatamintul nu este acelasi pentru toti. Ceea ce invatamintul inseamna pentru unii nu inseamna ca inseamna la fel si pentru altii. Este dreptul si responsabilitatea parintilor sa-si educe copiii. Copiii sint sub autoritatea parintilor, si pina la 18 ani, cind sint recunoscuti majori, ei trebuie sa asculte de parinti. Apoi, sint si copiii care vor sa invete acasa. Daca statul ar fi interesat de drepturile copiilor, li s-ar da voie sa fie invatati acasa.

        Dar trebuie sa recunostem, statul vrea ca toti copiii sa fie in scoli, pentru ca asa sint mai usor de controlat.

    • Vă recomandăm să citiți postul „Se deschide sezonul școlii” de pe oracoolblog, unde este evidențiat rolul școlii publice pentru evoluția psihică a copilului.
      https://oracoolblog.wordpress.com/2010/09/07/se-deschide-sezonul-scolii/

      • Cristina spune:

        Alea sint pareri personale. Nu este citat nici un studiu care sa arate ca scoala ajuta la evolutia psihica BUNA a copilului. Asta pentru ca s-au facut studii si arata ca scoala influenteaza in RAU psihicul copilului.

    • Asta este o apărare pe care o folosiți pentru a vă conserva o părere personală. Negați tendința umană spre socializare și, mai mult, credeți că această negare ține de libertatea părintelui de a alege între a lăsa copilul în comunitate și a-l izola de comunitatea copiilor.
      Dacă vă ajută să vă reconsiderați impresia, articolul „Se deschide sezonul școlii” este scris de un psiholog clinician.

      • Cristina spune:

        Nu am negat niciunde tendinta umana si nevoia de socializare. Ceea ce am negat este ca scoala ajuta la socializare, sau cel putin la o socializare buna. Plecati de la ideea ca acei copii care sint educati la domiciliu, o fac legati cu lantul de masa de bucatarie.

        Psihologul clinician respectiv isi spune parerea pe care o are dupa ce a studiat carti si nicidecum oameni. Nici clinicianul respectiv, nici dvs nu ati vazut si nici studiat un grup de parinti care isi educa copiii acasa si nu aveti nici o dovada ca acestia nu ar fi socializati.

        Dar inapoi la subiectul postului, libertatea de gindire a copiilor care vor sa fie educati la domiciliu le este incalcata de stat si nimeni nu zice nimic, dimpotriva striga in gura mare ca asa e bine. Macar atunci sa nu mai faca atitea rezolutii si sa spuna ca respecta drepturle oamenilor, pentru ca aceasta este o minciuna gogonata. ONU este o gluma proasta. Si criminala.

      • Înapoi la definiții:
        Libertatea de gândire (numită și libertate de conștiință sau libertate de idei) este libertatea unui individ de a afirma sau a reflecta asupra unui lucru, punct de vedere sau gând, indiferent de opiniile altuia.

      • Cristina spune:

        Atunci cind un copil este obligat sa gindeasca intr-un fel, altfel va fi penalizat cu note proaste sau prin corigenta….nu se poate numi libertate in gindire.

      • Există o diferență între a gândi și a învăța. A gândi în stil personal ține de unicitatea fiecărei persoane, dar a învăța este legat de asimilarea informației de bază. Fără informația de bază nu putem face raționamete și, mai ales, raționamente personale, unice. Procesul învățării stă la baza dezvoltării gândirii.
        Copilul învață, în primă fază, abia apoi face raționamete, experimente, judecăți de valoare, aprobă sau dezaprobă, cercetează, validează sau invalidează, argumentând, informația de bază.
        Până atunci, părinții, profesorii, artiștii sunt modele pentru ei. Noi toți îi învățăm să gândească pentru a ajunge, în anii de maturitate, să aibă o conștiință liberă sau cenzurată.

      • Cristina spune:

        Ceea ce este testat, aceea este invatat. Ceea ce este invatat, aceea este gindit. Exista exceptii, dar ele confirma regula.

        Atunci cind gindirea unui copil este canalizata spre un anumit fel de gindire…nu se mai numeste gindire libera. Exact asta se intimpla in scoli. Indoctrinare si contolul mintii.

      • Nu înțelegem la ce vă referiți când spuneți „îndoctrinare și control al minții”?

      • Cristina spune:

        La scolile publice conduse de stat. Acesta este un sistem socialist. Socialismul vrea control.

  2. laura spune:

    Un citat remarcabil dintr-un post de pe andreanum.org:
    „1. La orele de religie se va introduce portul obligatoriu al baticului la fete, intocmai ca la biserica. Deasemenea, portul rochitzelor si al fustitzelor va fi reglementat prin decizie patriarhala sau nuiele inscriptionate standardizat cu sintagma “Minia lui Dumnezeu”. Fardurile, oja si tatuajele vor fi strict interzise, iar laboratoarele de educatie fizica si de chimie vor fi utilate cu dispozitivele necesare detectarii, inlaturarii sau pedepsirii celor ce incalca aceste decizii;

    2. Pe linga manualul de religie legat de piele, copiii vor fi obligati sa-si procure cadelnitza si patrafir, sau sa li se dea pe inventar (* – vezi nota din subsol), pentru ca nu este stipulat nicaieri in programa scolara ca echipament adecvat este necesar numai la orele de educatie fizica;

    3. Incurajez din toata inima studiul aprofundat al blestemelor pe/cu suport religios, ba chiar crearea unui cabinet specializat in acest sens, echipat cu instalatie acustica hi-fi cu suport karaoke si vu-metre quadrofonice de import, calibrate periodic;

    4. Toate cele de mai sus, coroborate cu teste repetitive de credintza sub tortura de grad scazut sau mediu, teste de memorie (in cazul preasfintilor) si teste de uitare/lepadare (in cazul necuratului), precum si teste de anduranta a convingerilor religioase pe suport voltaic sau masa reglabila in lungime cu suport fix pentru glezne si antebrate, ii vor ajuta pe copii sa atinga un nivel spiritual in care, in loc sa-si sparga meclele in spatele scolii ca toti bagabontzii, se vor putea blestema in mod constructiv si educativ, sub obladuirea si cu binecuvintarea celui de sus. In acest mod, aspectele fizice de tip extrem vor disparea, incet-incet, din scolile romanesti, transformindu-ne copiii in animalutze de casa, credincioase si evlavioase, asa cum dintotdeauna le-am dorit;
    ….”

  3. laura spune:

    „…
    5. Protestez, in numele tuturor celor credinciosi, impotriva acelor parinti care, orbiti de-o crasa necredintza, se manifesta distructiv sau critic la aceasta laudabila initiativa. Propun ca, ori de cite ori se vor pronunta in detrimentul acestor masuri, in mod public sau particular (aici va fi necesara o colaborare strinsa intre cler si SRI, iar aspectul poate fi reglementat prin lege sau ordonanta de urgentza), sa li se aplice diferite corectii a acestor devieri comportamentale si/sau manifestari satanice, cum ar fi: scaderea sau eliminarea salariului pe durata nelimitata si biciuirea in public sau in particular, dar si tortura morala sau fizica, in cazuri extreme. Parintii care isi incurajeaza copiii sa imbratiseze credinta sau parintii care vor denunta copiii care nu se supun regulilor cele sfinte sa fie recompensati cu o spovedanie peste rind si un card de credit moral “Religion Express Silver”, cu fotografie si pin, si cu autograful patriarhului si al domnului Becali cel Sfint;

    6. Propun instituirea Hramului in sistemul de invatzamint de stat si particular; astfel, fiecare scoala/liceu/universitate va purta un hram, ceea ce-i va atribui un plus de caracter, fiind si mai usor de identificat si memorizat decit folosind sistemul actual, cel cu numere;
    …”

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Dreptul copilului și familiei la liberă conștiință, libertatea de a alege valorile; […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • Psiholog Gabriela Romaneţ

  • Micleusanu Foto

  • RomanTolici.ro

    Freddie Mercury

  • Trailero

%d blogeri au apreciat asta: