Se deschide sezonul școlii

de Gabriela Romaneț

Septembrie este luna dedicată școlii, începerii școlii. Fiecare copil, peste 3 ani, începe grădinița/școala. Au nevoie de cărți, rechizite, de costume de sport noi, de pantofi și cizmulițe, de lenjerie și multe altele. Trebuie să-și facă analize (examenul coproparazitologic,  exudatul naso-faringian ș.a. în  funcție de cerințele fiecărei instituții de învătământ în parte). Înainte cu o săptămână – două, părinții le fac programul recapitulărilor.  Ușor, ușor se adaptează la programul școlar cu trezire controlată și teme de pregătit. Atenția este exersată, memoria reactivată, dorul de școală, de colegi de fapt, repornit, și start: începe școala.

Părinții și-au făcut datoria de a-i porni, de a le cumpăra, de a-i spăla, dar … încotro îi trimitem?

Ne trimitem copiii la școală să învețe. Ce? Multe, totul poate. Avem pretenții de profesori buni, performanți, cu simț psihologic dezvoltat. Verificăm dacă profesorii, învățătorii, educatorii au un profil psihologc matur, bine conturat, cu stabilă conștiință morală. Știm că pedagogul poate deveni model de identificare pentru copil, chiar dacă nu vrem, chiar dacă nu acesta este scopul pentru care copilul merge la școală, dar de aceea avem grija modelelor pe care școala le pune la dispoziția copilului.

Ne pregătim să ne interogăm copilul, fată sau băiat, despre modul în care pedagogul comunică afectiv cu copilul. „Este rigid? Este permisiv? Vă înțelege? Este empatic? Este curios? Zâmbește? Are răbdare să vă asculte? Știe cum să vă țină sub control fără să vă jignească?” Acestea sunt punctele de interes ale părinților, aceste întrebări și răspunsuri generează emoții, reacții, atitudini, conflicte.

Unii părinți au pretenția ca pedagogul, educator, învățător sau profesor, să fie substitutul lor. Să fie exact ca el, să reacționeze ca și cum ar fi el, să-i iubească copilulul ca și cum ar fi părintele. Să-l prefere. Cu această așteptare a părinților, copiii merg la școală să o înlocuiască pe mama sau pe tata, să intre în competiție cu ceilalți copii pentru a câștiga poziția de preferat al doamnei. Părinții uită adesea că profesorii sunt plătiți pentru a instrui copilul, nu pentru a-l iubi, iar copiii nu știu cum să relaționeze corect cu profesorii.

Trimitem copilul la școală să performeze, ceea ce înseamnă pentru unii părinți să ia note bune, pentru alții să-și dezvolte aptitudini și talente, iar pentru alții să impresioneze prin simpla lor prezență spectaculoasă sau prin prezența de spirit. Atât părinții, căt și școala au un scop comun: să dezvolte inteligența copiilor. Dar, prea puțin le explicăm ce înseamnă inteligență și să fii inteligent. Îi trimitem la școală fără a le spune că inteligent este să recunoști că nu ai înțeles explicația pedagogului și să-i ceri explicații suplimentare. Prea puțin îi lămurim că inteligența conține aspectul cognitiv și aspectul emoțional. Inteligența cognitivă evoluează cu fiecare lecție înțeleasă, cu fiecare informație asimilată, cu fiecare informație care generează gânduri, cu fiecare gând care restructurează sistemul de informații deja existent. Iar inteligența emoțională evoluează cu fiecare angoasă depășită, din modul în care rezolvă conflictele,  din empatie, din diferențierea Eu – celălalt care este un non-Eu, din gestionarea narcismului primar, din reglarea principiului plăcerii cu cel al realității.

Dacă pretenția noastră de la copil este doar să evolueze intelectual, atunci ne trimitem copilul în junglă, iar el va acționa la școală ca în junglă. Altădată, copiii cu părinți bogați beneficiau de profesori particulari, dar astăzi școala în comunitate le oferă copiilor ocazia de a învăța să relaționeze, să-și dominie pulsiunile sadice, agresive, să-și gestioneze invidia și gelozia, să sublimeze emoțiile intense.

Nu ne putem trimite copiii la școală, așadar, doar să „vâneze note”, ci îi trimitem să evolueze cognitiv și emoțional, să învețe cum să învețe cu rezultate contorizate în nume propriu, cum să se implice în acțiunea învățării, cum să-și identifice aptitudinile, cum să obțină performanțe, cum să-și ducă multele competiții intelectuale și emoționale, cum să se raporteze la comunitate, la colegi, la prieteni, cum să valorifice beneficiile socializării și cum să identifice dificultățile socializării.

Întâi de toate, întrebați-vă dacă vă trimiteți copilul în direcția bună.

School Season, BBC Two

Anunțuri
Comments
One Response to “Se deschide sezonul școlii”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Începe sezonul școlii, lecția pe care părinții trebuie să o dea copilului înainte de a-l trim…; […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • Psiholog Gabriela Romaneţ

  • Micleusanu Foto

  • RomanTolici.ro

  • Trailero

%d blogeri au apreciat asta: