Mesaje transmise de haine

de Gabriela Romaneț, oracoolblog.wordpress.com

În fiecare dimineață toți oamenii se îmbracă și pleacă la servici, la școală, spre o întâlnire. Alegem din șifonier haine  la întâmplare sau știind precis cu ce vrem să ne îmbrăcăm. Uneori avem impresia că nicio haină pe care o avem nu ne reprezintă și nu știm cu ce să ne îmbrăcăm. Sau vrem să fim speciali și alegem haine în conformitate cu această intenție, iar alteori vrem să ne pierdem în mulțime, să nu atragem privirea asupra noastră și alegem haine care să ne camufleze în mediu.

Prin intermediul hainelor accentuăm o parte a corpului și o prezentăm privirii celorlalți ca fiind prețioasă, numai bună de admirat, așa cum sustragem privirii celorlalți unele zone corporale. Hainele, pe lângă rolul lor de a acoperi nuditatea, devin elemente reprezentative ale propriei persoane, adică ale stărilor emoționale temporale sau generalizate, ale modului în care ne percepem și ne reprezentăm corpul, ale tipului de personalitate, ale disponibilității sau indisponibilității afective, ale deschiderii sau închiderii față de socializare, ale nevrozelor și punctelor nevrotice active în acel moment. Oricum alegem hainele, fie că ne plac sau nu, ele sunt purtătoare de mesaj.

Pentru că fiecare om are de transmis zilnic un mesaj, hainele sunt purtătoarele celor mai multe mesaje non-verbale. Comunică cine ești, ce dorești, ce stare ai astăzi, ce intenții ai, cât de mult te placi sau te displaci. Interlocutorul percepe intuitiv mesajul și se adaptează solicitărilor. De exemplu, o persoană căreia i-a murit o rudă sau un prieten poartă haine de doliu. Ne comunică aceasta prin intermediul hainelor negre. Noi știm că este într-un travaliu de doliu, nu știm pentru cine, dar devenim foarte precauți și protectivi față de persoana îndoliată. Ea deja ne-a transmis atât interdicțiile esențiale „nu râdeți de mine, nu râdeți cu mine, nu mă ironizați, nu mă bruscați, nu așteptați prea multe de la mine pentru că eu sufăr” cât și nevoia de protecție „sunt vulnerabil, ușor de rănit, deci protejați-mă”. Interlocutorul percepe și își reglează dispoziția față de starea persoanei îndoliată prin intermediul empatiei.

Prin rolul de reprezentantele sinelui, hainele participă la formarea relațiilor între persoane. Interlocutorul percepe mesajul și își reglează atitudinea în conformitate cu ceea ce a perceput. Un mesaj confuz generează o atitudine confuză, o invitație provocatoare încurajează, distanța și răceala afectivă descurajează.

Pe aceeași temă, citește și „Rolul veșmintelor în comunicare”, Gabriela Romaneț, www.imagosssite.ro

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • Psiholog Gabriela Romaneţ

  • Micleusanu Foto

  • RomanTolici.ro

    Freddie Mercury

  • Trailero

%d blogeri au apreciat asta: