De unde vin copiii?

de Gabriela Romaneț, oracoolblog.wordpress.com

De când copilul începe să-și recunoască apartenența la sex și să acceadă la identitatea de gen, manifestă curiozitatea sexuală. Pe lângă faptul că va împărți lumea între B și F, va pune întrebări referitoare la concepție. De unde vin copiii? Fiecare răspuns la această întrebare va configura dezvoltarea psihică a copilului și va da un impuls pentru elaborarea unei concepții despre lume și viață, pentru formarea Se-ului, Eului și Supraeului.

Fie că răspund părinții, fie că-și răspund copiii, întrebarea conține în sine și un răspuns „artificios”, așa cum denumește Jean Piajet etapa în care copilul atribuie lucrurilor o origine prefabricată. Undeva se fac copiii. Cineva face copiii. Oricine altcineva decât proprii părinți. Copiii sunt aduși de la fabrică, „o fabrică de fabricat copii”, răspunde o fetiță de 3 ani.

Glenda Ewart, sculptor de păpuși pentru părinții care sunt nemulțumimiți că fii sau fiicele lor cresc prea repede și vor să-i păstreze veșnic nou-născuți.

Răspunsurile părinților:

O altă teorie a concepției este de tip economic, copiii sunt cumpărați de la un magazin. Când copilul solicită părinților să-l ducă la acel magazin, nu să cumpere, ci să vadă, află că magazinul e foarte, foarte departe, iar copilul nu poate ajunge acolo. Va ajunge când va fi mare și va putea călători singur. Este un răspuns pe care părinții îl livrează copiilor, iar copilul îl însușește pentru o perioadă, mai ales când concepția lui despre lume și viață se creează în jurul statutului omniscient al părintelui. Concepția este validată de acțiunea schimbului economic: dacă păpușile se cumpără de la magazin, atunci există și un magazin special unde se vând adulților păpuși vii.

Alma (Animation), written and directed by Rodrigo Blaas

Copiii sunt aduși părinților de barză. Așa răspund părinții deranjați de curiozitatea sexuală a copilului. Părintele consideră răspunsul la întrebarea copilului “De unde vin copiii?” ca fiind unul satisfăcător și salvator pentru o perioadă. Scopul este să atenueze copilului curiozitatea sexuală, să mențină misterul asupra utilizării organelor genitale și să creeze un mit, dar și un tabu sexual. Dar, la un moment dat, copilul va utiliza “pudicitatea” părinților în defavoarea lor, pentru a alimenta conflictul oedipian de rivalitate. Credința că barza aduce copiii aduce copilului și îndoiala asupra cine este mama lui. Mama sau barza? Ideea inconștientă este că  barza este mama, iar mama este mama adoptivă, idee favorabilă atât inconștientului fetiței care vrea să-și înlăture rivala din competiție, cât și inconștientului băiatului care intenționează să o scoată pe mamă din triunghiul relațional.

Stork, Monster.com, Creativity

I s-a răspuns la întrebare, dar rămâne în continuare un mister. “De unde ia barza copii?”. Am identificat două răspunsuri: din apă sau din nori. Barza “pescuiește” copiii din apă ca pe niște pești. E o teorie care se apropie de cea a genitalității, dar apelează la metafora “peștelui”. Copilul se formează în lichidul amniotic, iar nașterea face trecerea de la mediul acvatic la cel aerian. Când copilul crede că este adus din cer sau din nori, teoria sexualității este încărcată cu elemente animiste.

Partly Cloudy

Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios

(Filmulețul nu are o calitate bună. Fiind proprietatea Disney Enterprises, a fost retras de pe youtube.com, dar vi-l ofer pentru ideea pe care o susțin. Iată un fragment full Hd.)

Copiii florilor sau copiii din flori, așa cum li se mai spune copiilor cu tată necunoscut. Această metaforă provine din reducerea concepției la procesul de fecundare a florilor prin intermediul insectelor, nenumăratelor și necunocutelor insecte.

Răspunsurile copiilor:

Copiii își pot crea și singuri teorii asupra conceperii copiilor și nașterii. Spontan sau influențați de poveștile populare, copiii preiau simbolismul perioadei arhaice a dezvoltării psihice a omului. Repetând ontogenetic dezvoltarea filogenetică a omului, așa cum Freud precizase, copilul creează propria concepție despre lume și viață conform etapei intelectuale și psihice pe care o traversează în momentul în care face reflecții. Întrebarea și răspunsul  reflectă modul în care copiii fac echivalența între concepție și naștere. Răspunsurile pe care le dau copiii indică perioada de dezvoltare psihosexuală în care se află și preponderența unei pulsiuni care organizează procesul gândirii.

Copilul este conceput după ingerarea alimentelor. Bebelușul se concepe în burtă, alături de alimente, se dezvoltă și crește în stomac și se naște prin ombilic. Auzind că unele femei sunt “tăiate la burtă”, teoria nașterii înglobează principiul realității, iar copilul se naște în urma intervenției chirurgicale. Teoria alimentară de concepere a copilului corespunde pulsiunii orale, care este menținută și datorită poveștilor în care împărăteasa și împăratul nu pot avea copii, dar printr-o minune, împărăteasa mănâncă un pește, un măr sau un aliment pe care i-l recomandase o vrăjitoare sau un magician. Mai mult, și slujnica rămâne însărcinată după ce mănâncă din resturile împărătesei.

O altă teorie asupra conceperii copilului este teoria sadică. Coitul este un act de agresiune, iar copiii se fac după un fel de abuz, după actul agresiunii. Copiii interpretează onomatopeele ca gemete de durere. Teoria sadică a coitului se explică din perspectiva pulsiunii anal-sadice, care predomină la copilul de 3-5 ani care emite această teorie.

Nediferența anatomică dintre sexe formează o teorie infantilă despre sexualitate. La începutul stadiului falic, băieții cred că și ei și fetele au penis și pot avea copii. Bărbații care au burtă sunt identificați a fi “gravizi”.

La o comparație a răspunsurilor pe care le oferă părinții față de cele date de copil, observăm că părinții evită să explice și să diferențieze între concepție și naștere, evită să le raporteze la sexualitate și la iubire. Teoriile infantile despre sexualitate sunt ideile spontane ale copiilor, create în funcție de stadiul pulsional pe care îl parcurge. Dacă teoria se menține și după ce acel stadiu a fost depășit, aceasta indică o fixație la stadiul anterior dezvoltării psihosexuale. Fiecare stadiu pulsional organizează gândirea și concepția despre lume, viață și propria persoană.

Anunțuri
Comments
2 Responses to “De unde vin copiii?”
  1. abigail iudith spune:

    cel mai frumos lucru ar fi sä le spune-mi copiilor nostri adevärul,astfel ei vor avea incredere in noi in orice vreme si in orice situatie….
    .O definitie:
    Copiii sunt suflete trimise din cer aici pe pämänt in grija si responsabilitatea pärintilor cu un scop bine definit si in acelas timp neinteles de mintea omeneascä…”
    MULTUMESC FRUMOS!

    • Fiecare copil caută răspunsul la întrebarea „de unde venim?”. Adulții încearcă să afle „unde ne ducem?”.
      Când copilul investighează „de unde vin copiii, de unde vin eu, de unde ai venit tu”, curiozitatea lui nu este fără scop și fără sens. Caută să-și stabilească apartenența, să aibă siguranța iubirii necondiționate, să-și creeze o reprezentare corporală și o reprezentare a sinelui, dar caută, în același timp, să afle că nu este proprietatea părinților, iar interesle, nevoile lui, corpul și sufletul lui îi aparțin lui, iar părinții îl modelează, îl educă, îl sprijină și îl respectă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • Psiholog Gabriela Romaneţ

  • Micleusanu Foto

  • RomanTolici.ro

    Freddie Mercury

  • Trailero

%d blogeri au apreciat asta: