Istoric film de animaţie (02)

…adunate şi la lume date de Monica Micleuşanu:)

SUA… la început a fost…

Unul dintre marii caricaturişti deveniţi animatori a fost Winsor McCay, ale cărui lucrări elegante şi suprarealiste “Micul Nemo în Ţara Somnului” (Little Nemo in Slumberland) şi “Visul diavolului din plăcintă” (Dream of the Rarebit Fiend) rămân punctual culminant al artei benzilor umoristice. Una dintre lucrările extraordinare ale lui MacCay a fost o re-creare a peliculei “Scufundările vasului Lusitania” (The Sinking of the Lusitania, 1918).

Walt Disney

Pentru majoritatea iubitorilor genului, istoria animaţiei începe cu Walt Disney. Disney, creatorul personajului cel mai popular şi cel mai îndrăgit din lume –  Mickey Mouse – a creat primul desen animat sincronizat cu sunetul. (“Vaporul Willie” Steamboat Willie 1928, al treilea film cu Mickey, a făcut vâlvă în America.) Acest element lipsă până atunci – sunetul – a fost adăugat animaţiei, producând iluzia de viaţă mult mai completă şi mai magică. Ulterior, Disney avea să adauge muzică sincronizată, precum şi iluzia de adâncime, creată cu camera sa multiplan (1929-1937). Cu fiecare pas, Disney părea se se apropie de un naturalism perfect.

Pentru Disney, pasul final a fost “Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici” (Snow White and the Seven Dwarfs, 1937). Deşi nu era primul desen animat, a fost primul pentru care s-au folosit tehnici de ultimă oră şi primul care a avut parte de o lansare în stil hollywoodian. În loc să îşi amuze audienţa cu şoareci vorbitori, Disney a dorit să ofere publicului o experienţă dramatică; el şi-a rememorat propria copilărie nefericită pentru a interpreta această poveste complexă despre părăsirea de către mamă, gelozia mamei vitrege şi năvala pasiunilor adulte.

Realismul fotografic şi imitarea viaţii reale, pe care Disney le folosea cu insistenţă, se observă şi în filmele “Pinocchio” (1940), “Fantasia” (1940), “Dumbo” (1941) şi “Bambi” (1942).

“Dumbo” (1941)  – fragment

Mai jos  am găsit un  fragment din „Water Babies Silly Simphonies” (1935), unul dintre desenele preferate  ale copilăriei mele.

Fraţii Fleischer

Max şi David Fleischer au devenit animatori de succes în NewYork, pe când Disney locuia încă în Kansas. Fraţii Fleischer au inventat procesul de rotoscopie, folosit şi astăzi, prin care o înregistrare a unei acţiuni reale poate fi copiată şi redesenată sub formă de animaţie. Desenele fraţilor Fleischer sunt extreme de urbane, supraaglomerate, cu aluzii sexuale şi adesea obsedante. Ei au creat-o pe celebra Betty Boop, cântăreaţa cu forme apetisante, şi pe cei doi însoţitori infantili ai săi, câinele Bimbo şi clovnul Koko. Aceste desene trasează o rută distorsionantă prin subconştientul americanilor din anii 1920 şi 1930, înainte de a se prăbuşi în drăgălăşenia lui Disney.

Alt personaj creat de fraţii Fleischer este Popeye, marinarul iubitor de spanac. Vezi Popeye the Sailor, 1933.

George Pal

Născut în Ungaria,  a lucrat la Berlin, Praga, Paris, Olanda, înainte de a emigra în Statele Unite în 1939. Aici a semnat un contract cu Paramount Pictures pentru a produce seria Puppetoons, probabil cel mai popular desen animat cu păpuşi creat în SUA.

„The Little Broadcast”

Stop-motion cu păpuşi – secvenţă din “Pantofarul şi Elfii” (The Shoemaker and the Elves), din filmul realizat de George Pal “Minunata lume a Fraţilor Grimm”  (Wonderful World of the Brothers Grimm) 1962

Pal a produs până la 9000 de modele de figuri pentru filme precum “Lalelele vor creşte” (Tulips shall grow), alegorie antinazistă din 1942. Pal a abandonat animaţia pentru producţia de film în 1947, chiar dacă în filme precum “Războiul lumilor” (1953) a continuat să includă secvenţe elaborate de efecte speciale animate.

Anunțuri
Comments
5 Responses to “Istoric film de animaţie (02)”
  1. lucrezi in domeniul animatiei?

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Mikhail Tsekhanovsky a găsit iniţial animaţia ca fiind un mediu ideal pentru dezvoltarea sa artistică.  (Amintesc că artistul a devenit cunoscut în plan internaţional pentru filmul “Post” – 1929, câştigând câteva premii la festivaluri internaţionale de film.) Însă odată cu noua viziune politică a realismului socialist, el a trebuit să abandoneze stilul său inovator în favoarea practicii generale care în Rusia va fi cunoscută sub numele de “Éclair”: filmare de live action, urmată de o proiecţie cadru-cu-cadru care trebuia să fie pentru animatori singura modalitate de realizare a mişcării. (În Vest această tehnică este cunoscută ca rotoscopie.) […]

  2. […] o tehnică dezvoltată de George Pál (vezi Istoric film de animație 02). Față de animația tradițională de păpuși, în tehnica puppetoon păpușile sunt rigide și […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • Psiholog Gabriela Romaneţ

  • Micleusanu Foto

  • RomanTolici.ro

    Freddie Mercury

  • Trailero

%d blogeri au apreciat asta: